Het Auto Abonnement: Een onderscheidende service of een marketing stunt?

Het Auto Abonnement: Een onderscheidende service of een marketing stunt?

0

door Bas Bisschop op 06.04.23

Laatst bijgewerkt op 15.08.23 13:39

Op het eerste gezicht lijken abonnementsmodellen zeer aantrekkelijk vanuit het perspectief van de klant. Vooral in tijden van economische onzekerheid en steeds veranderende mobiliteitstrends passen deze modellen goed bij risicomijdende klantgroepen die flexibel willen blijven. Bij nadere beschouwing vertonen andere traditionele proposities (bijvoorbeeld langetermijnverhuur of leasing) echter vergelijkbare kenmerken Hoe verschillen auto-abonnementen echt van deze aanbiedingen, of zijn ze gewoon een marketingstunt die is ontworpen om een jonger publiek aan te spreken?

Hoewel het waar is dat auto-abonnementen op bepaalde punten overlappen met verhuur- en lease proposities, hebben ze wel degelijk hun bestaansrecht. Drie belangrijke onderscheidende factoren illustreren hoe abonnementsregelingen het gat overbruggen tussen langetermijnverhuur en leasing:

  • Keuze van voertuig. Een abonnementsmodel stelt klanten in staat om een specifiek voertuig te kiezen, in tegenstelling tot een verhuurmodel dat alleen de keuze biedt tussen voertuigcategorieën. De keuzes variëren van het configureren van een nieuwe auto tot het kiezen uit een bestaande pool van beschikbare voertuigen, tot aanvullende diensten (bijvoorbeeld een meer uitgebreide verzekeringsdekking).
  • Flexibiliteit van het contract. Auto-abonnementen bieden klanten maximale flexibiliteit. In tegenstelling tot leasing of langetermijnverhuur elimineren auto-abonnementen de noodzaak van een langdurige contractuele verplichting en dus eigendomsstarheid. Het voertuig kan meestal worden gewisseld tijdens de contractperiode of het contract kan met korte kennisgeving worden beëindigd.
  • Gemak. Abonnees hoeven zich geen zorgen te maken over extra inspanningen die doorgaans gepaard gaan met het bezit van een auto. In plaats daarvan kunnen ze gewoon hun voorkeursauto online selecteren en boeken, terwijl de aanbieder zich bezighoudt met de formaliteiten (bijvoorbeeld voertuigregistratie en onderhoud). De klant betaalt een maandelijkse "all-in" vergoeding zonder verborgen kosten, meestal alleen exclusief brandstofkosten. Abonnees hoeven dus geen gedetailleerde autoconfiguraties te doorlopen of de verkoop van een gebruikte auto aan het einde van het bezit te regelen.

Auto-abonnementen overbruggen het gat tussen leasing en verhuur. Ze bieden hoge flexibiliteit en verminderen risico, verplichting en starheid inherent aan het bezit van een auto. Dit is vooral aantrekkelijk gebleken in tijden van economische onzekerheid en richt zich voornamelijk op een jonger, opkomend publiek. Toch moeten abonnementsmodellen goed worden gepromoot en gepositioneerd, aangezien de verhoogde flexibiliteit leidt tot extra complexe processen, wat resulteert in een hoger prijsniveau dan traditionele leasingproposities.

Drive4joy gebruikt cookiesdoor dit te accepteren helpt u ons de service te verbeteren en aan te passen.